Tietoja meistä

Yhdistyksemme toiminta alkoi Jyväskylän Keljonkankaalla vuonna 1984.

Hallitus 2024

• Puheenjohtaja, mediamartta, rahastonhoitaja Maire Korhonen
  • Sihteeri Annikki Mikkonen
  • Varapuheenjohtaja  Pirjo Liukkonen puh. 040 7701873
  • Arkistonhoitaja Seija Urtti
  • Muut hallituksen jäsenet
  • Raisa Sivonen
  • Kaija Nukarinen
  • Eija Heiniluoma

• Kässämartta Leila Lahti on hallituksen ulkopuolella.

Muita tietoja

Teemme paljon käsitöitä. Olemme vuosien varrella lahjoittaneet  esim. säärystimiä senioreille Sammonkodille, vauvanpeittoja uuteen lastensairaalaan ja Novaan. Olemme osallistuneet Marttaliiton tempauksiin, esim. Sukat äidille -kampanjaan sekä pannulappujen tekoon. Meillä on ollut kursseja mm. ruoanvalmistuksesta, ompelusta, kasvivärjäyksestä sekä mosaiikkitöistä. Olemme vierailleet Jyväskylän taitokeskuksessa, Ommellisessa, Alpassa ja kirjapaino Ässässä.

•  Keski-Suomen piirin kässäkerhoon osallistuu aktiivisesti muutamia jäsenistämme. Pirjo Liukkonen on ryhmän vetäjä ja yksityisen Keski-Suomen Kässämartat Facebook ryhmän ylläpitäjä. Ryhmä on tarkoitettu käsitöitä ja kädentaitoja harrastaville martoille ja marttatoiminnasta kiinnostuneille. Kokoontuminen Sepänkeskuksessa keskiviikkoisin klo 14-17.

Vuonna 2022 teimme retken Kauhavalle ja Lapualle. Katso kuvia sivulla

Vuoden 2023 kesäretki Karviaan ja lähiseudulle.

Maire Korhonen mediamartta, katso Martat-lehti 5/2020 sivu 46 alkaen

Blogi, joka meillä oli ennen yhdistyssivujen käyttöön ottoa  https://keljonkankaanmartat.blogspot.com/?m=1

Muistikuvia Keljonkankaan Marttojen perustamisajoilta/ Ritva Moisio

Elimme vuotta 1983. Keski-Suomen Marttapiiriliiton toiminnanjohtaja Pirkko Heinonen synnytteli innokkaasti uusia marttayhdistyksiä. Hän otti minuun yhteyttä ja toivoi, että keräisin keljonkankaalaisia naisia perustettavaan yhdistykseen. Aktiivisia naisia löytyi. Yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Terttu Seppäläinen. Oma puheenjohtajakauteni ajoittui vuosille 1986-88. Sihteerinä toimi Arja Oksanen. Jäseniä oli noin 20.

Vuonna 2008 Seija Urtti runoili Kalevalanpäivän kunniaksi

Minä tyttö topakkana Marttailtaan marssimassa. Isäntä perään mahtaeli, rillutteleenko menossa. Siitä sainkin miettimistä, kimurantteja aatoksia: vaikka lähtö joskus tökkii, ilta sitä antoisampi, Marttaystävät ihanat, leipomukset moninaiset, ilon, surun tuntemukset, ajatukset tuulettuvat. Milloin uutta opitahan, milloin vanhaa verestetään. Kiitos Marttaystäväni olemassaolostanne, että jälleen yhteen saimme vuoskokous nyt rustatkaamme.